Hva kul at du har funnet frem til min blogg. Her skriver jeg litt om forskjellige hobbyer jeg prøver på. Noe hverdagsprat blir det nok og innimellom. Jeg blir veldig glad hvis du legg igjen en hilsen.




torsdag 15. juli 2010

En smak av sommer

Graderstokken er nyinhandlet da den gammle viste – 17.9. Nå står den på + 15.9 og vi er fornøyde i sommersolen. Etter og ha brukt mange dager på og pakke opp og få ting på plass etter ferien våknet vi litt til liv idag. Jeg har legat på alle fire i blomsterbeddene og fått rensket ut litt av det som ikke skal være der.

Jeg tok inn litt rabarbra og satt det på ett oppkok med en gang. Rabarbrasuppe skal det bli.

Oppskriften jeg bruker er en som ligger inne på TRINES MEKTIGE MATBLOGG, en kjempefin matblogg.

Rabarbrasuppe

6 rabarbrastilker – ca 600 gram
1 vaniljestang (kan også droppes, ble ikke brukt i originalen fra 70-tallet)

8 dl vann

ca 300 g sukker

2 ss potetmel

0,5 dl kaldt vann

008

Skyll og skrell av det grøvste "skinnet" på rabarbrastilkene og del stilkene opp i biter.Kok opp vann, sukker og vaniljestangen (som er splittet i to på langs). Legg i rabarbra, kok opp og la suppen trekke i ca 15 min, til suppen har fått en fyldig konsistens. Smak evt. til med mer sukker. Rist sammen potetmel og kaldt vann i et ristebeger el og tilsett i en tynn stråle under omrøring i den varme suppen. Kok opp og trekk kasserollen til side og avkjøl.

Tips: Ønsker du å lage rabarbragrøt, bruk dobbelt så mye potetmel. Vaniljestangen kan eventuelt erstattes med en kanelstang.
Kan serveres med vaniljeis, vaniljekesam, stivpisket krem – eller som den er, varm eller kald.

014

Mmmmmm det smaker himmelskt!!!!!!

Jeg har rabarbra igjen men veit ikke enda hva jeg skal gjøre med den.

Nå må jeg gå ut og nyte solen og varmen, hvem vet hva som skjer imorgen.

2 kommentarer:

Månestråle sa...

Tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen. Super fin blogg du har og masse inspirasjon. Jeg er glad for at du likte garnet og gleder ,eg til å se hva du lager:-)
Angående bilder, lån i vei:-)
God sommer.

Vibbedille sa...

MMmmm rabarbra-suppe min meg om da eg var lita! NYDELIG! Prøvde meg på en pai eg, MEN marsipan,men den ble ikkje sååå god hehe Får prøve suppe neste gang;

Koselig at du hilste på inne i bloggen, alltid kjekt det!

KOS deg og ha en herlig søndag!!

Ps:Tror eg har nestemt meg for garnet til kjolen! Får se hehe

Klem Vibbedille ;))