Hva kul at du har funnet frem til min blogg. Her skriver jeg litt om forskjellige hobbyer jeg prøver på. Noe hverdagsprat blir det nok og innimellom. Jeg blir veldig glad hvis du legg igjen en hilsen.




søndag 13. desember 2009

Advenstid

Adventstiden er godt igang og julen nærmer seg med stormskritt. På kjøkkenet har gardinene vært oppe siden 1 advent. Men rundt om i resten av huset så er det heller tynt med pynt. Advents stjerne i vindue amaryllis og azalea har kommen på plass men jeg synes at det i år som alle andre år finnes lite dukar i huset. Men har jeg kjøpt noe, nei da.  Jeg hadde et år der jeg sydde noen duker og grytekluter i lappeteknikk men som alltid så gav jeg bort allt i julegave, ikke noe til meg selv.  Nå sitter jeg her uten fungerende symaskin så det blir ikke noe nytt på meg på ett tak. Må nok se om jeg finner noe kjøpeduker nå til jul.

***

Vi er seks venniner som pleier og træffes og gjør oss ferdig med julebaksten, ja det vil si at det er flere av oss som bakt kaker på forkant og bare kommer til “kakebytting” og da har vi tid til annet julekos som å drikke gløgg og prate om allt mellom himmel og jord. En koselig og rask måte og bli ferdig med dette på, dette anbefalles på det varmeste. Når to utav venninene og satt seg og spillte julesanger, firehendig, så blev allt perfekt.

***

Jeg må bare si at jeg er imponert over alle dere som lager deres egen pakkekalender. Jeg  synes det er vanskelig å finne ut av hva man skal ha vær gang, et år jeg prøvde så blev det såå dyrt. Derfor blev det Legocity kalender i år og det er gutten vårres storfornøyd med.

Mor og far har og kalender men det er og ganske så fantasiløst, FLAX kalender.

Det ser og så koselig ut alle dere som har en kalendervenn, dette trur jeg at jeg må hive meg med på et annet år.

***

Hva har ellers skjedd på hobbyfronten i det siste?

  • Jeg har fått ferdig både sokker og pulsværmere til gutten min.

sokk og pulsvarmer

  • Spiralsokker og spiralvotter til en liten som kommer til værlden den 9 desember.

029

  • Jeg har fått lagd ferdig sitteunderlaget og det med en ny vri med gummi som blev fortalt om på bloggen til  Hilde. Dette hørtes meir fristendes ut enn å sy sammen alle “pølsene”. Jeg for og kjøpte naturgummi og satte igang. Se her hvordan jeg gjorde og hvordan resultatet blev.

sittunderlag montasjeDobbelsidig teip på en plate. Rull “pølsen” som fester seg på teipen. Sy sammen pølsene i endene. Ta naturgummi og pensle utover. Dette gjør att det fester seg sammen uten at du trenger og sy. Jeg brukte meg av naturgummi fra Panduro og penslet ett  strøk, la det tørk og pensel et strøk til. Jeg sydde noen sting akkurat på hver side av henget. Det blev en veldig bra størrelse til meg og ser bra ut. Det eneste jeg lurer på er om det trenger noen stingn her og der for å bli meir stødig. Veit ikke hvor lett det ev. slites opp mellom varven.

***

Så er det noen som er så flink at de har tid å lage til en koselig konkuranse i den travle adventstiden.

[.jpg]Disse  kan man vinne hos Lenemor.

Denne pepperkakeposen hade vært fin å sett  frem på       kjøkkenet.                                     .

***

Jeg avslutter så med oppskrift på en nydelig fiskesuppe fra ICA. Glemte å ta bilde på det ferdige resultatet men godt hva det.

Rød currysuppe med laks og asparges

Dette trenger du:

1 Hvitlksfedd

4 skiver ingefær

1 sitrongress

2 chilipepper

2 ss olje

2 ss rød curry-paste

4 dl kokosmelk

6 dl fiskebuljong

lys soya saus

salt

400 g laks

1/2 bunt grønne asparges

1/2 bunt hvite asparges

fersk koriander til garnityr

 Slik gjør du:

1.Skrell hvitløk og skjær i skiver. Vask en chili og del den i to. Knus sitrongresset for å få ut smaken. Stek hvitløk, chili, sitrongress og inefær i 1 ss varm olje.

2. Rør inn curry-pasten og hell over kokosmelk og fiskebuljong. Småkok ca 20 min.

3. Skrell den hvite aspargesen og den nederste tredjedelen av den grønne aspargesen. Dampkok den hvite i 10 min, tilsett den grønne og damp i ytterligere 8 min. Avkjøl litt og skjær dem diagonalt i mindre biter.

4. Skyll laksen og tørk forsiktig av. Del i store terninger. Stek forsiktig i litt olje og salt. Sil av suppen. Vask den andre chilien og hakk til små ringer. Legg laks og asparges i supen og småkok i 5 min over lav varme. Smak til med soyasaus og dryss over korianderblander.

Smaklig måltid!

Ingen kommentarer: