Hva kul at du har funnet frem til min blogg. Her skriver jeg litt om forskjellige hobbyer jeg prøver på. Noe hverdagsprat blir det nok og innimellom. Jeg blir veldig glad hvis du legg igjen en hilsen.




søndag 18. mars 2012

Knyttebånd/snor til luen

Jeg strikker en lue og trenger da en snor/ et bånd. Jeg syns at silkebånd er litt vanskelig å knyte og jeg trur ikke det er så godt å ha på seg heller, jeg  vil derfor lag det selv.

Bånden til denne lilla luen blir veldig fine men så kjedelig de er å strikke.                                                                                                                Legg opp 6 m. Strikk 2 r, 1 vr, 1 r, 1vr, 1r fram og tilbake.

[7545.jpg]

 

 

Så kom jeg over denne dukka, nå skal vi se om det blir enklere/ går fortere.

IMG_5717

Jeg vet ikke hva jeg skal si, det er ikke blitt så mye artigere men trur det gikk litt fortere. Problemet er vel at jeg ikke er helt fornøyd med sluttresultatet, det blev litt løst og dermed ikke så pent.

 

Etter å ha søkt litt på google fant jeg denne videon på youtube , det ser ut til at det blir en tett og fin snoddd. Trur kanskje denne blir bedre en den andre jeg laga med dukken. Endrer pinne nr etter hva som ser finest ut. 

How to knit an i-cord

 

Så kom jeg over denne underbare lille dingsen, kanskje litt juks, eller hva syns dere.

Hva bruker dere for bånd/ snor i luen og hvordan lager dere det?

Ønsker dere en fortsatt fin søndag!

 

Pernilla

9 kommentarer:

Synnøve sa...

Den lille dingsen så jo spennende ut! :) Jeg lager aldri noe annet enn i-cord - den er elastisk, pen, lett å knyte og rett og slett helt super! Jovisst er det litt kjedelig å strikke snor sånn generelt, men når resultatet blir så bra så er det verdt det.

Solveig sa...

Så flott lue ... I stedet for å legge opp noen få masker legger jeg opp ca 40 8 alt etter hvor lang du vil ha snoren) og strikker 2 omganger på langs. Dette går kjappere synes jeg ...

Snertne sneller og små nøster sa...

Det med snorer på babyluer er et dilemma hver eneste gang.... Det hender seg at jeg rett og slett bare tvinner to tråder jeg, og det funker bra.

Sånn dukke har jeg også :-D Da jeg var lita laga farmor samme patent til meg - hun tok ei trådsnelle av tre og slo i 4 små stifter :-)) Den automatiserte så jo helt genial ut da ;-)

Ha det godt - klem Siv

Petronella sa...

Så lurt å lage luebånd på denne måten :-)

Malin sa...

Klart det inte är fusk med snodd-görar-manicken! Allt som gör handarbetandet roligare (läs kul - inte lugnt) är bra!

Unknown sa...

Har ikke så mye å komme når det gjelder strikkede snorer, men lua var supersøt :-)

Monstermønster sa...

JEg foretrekker strikkede snorer som icord, elastiske og blir finere enn de andre snorene jeg lager, så det er favoritten.

Vera sa...

Noen ganger er det veldig greit å strikke i-cord til snor, ja! Jeg har sånn dukke som du viser her, men bruker den skjeldent... ikke fordi det ikek blir fint, men fordi at jeg liker best å ha 3 masker og d apasser det bedre å strikke enn å bruke den. Masse fiont du har i bloggen din! Takk for titten :)

Lars H. Alhaug sa...

Jeg lærte å lage snor ved hjelp av ei tretrådsnelle med fire små spiker på toppen. Snora kom ut gjennom hullet. Prinsippet er sikkert som denne "dokka". Husker dessverre ikke hvordan det ble gjort (50-60 tallet 🙂)