Hva kul at du har funnet frem til min blogg. Her skriver jeg litt om forskjellige hobbyer jeg prøver på. Noe hverdagsprat blir det nok og innimellom. Jeg blir veldig glad hvis du legg igjen en hilsen.




fredag 9. november 2012

Couscoussalat med granateple

Dette er en veldig frisk og søt salat som blir en herlig kontrast til feks grillmat eller kylling.

Jeg letet rundt på nettet etter noen nye tilbehør til grillmaten og fant broccolisalaten men jeg ville ha noe mer. Jeg kom over forskjellige varianter av couscoussallater. Med oppskriften til Cathrines matblogg til grunn så lagde jeg en enklere variant av denne  friske og fargerike salaten.   

 

image

 

Couscoussalat med granateple 

Du trenger:  
Ca 2 dl couscous  
2 dl varmt vann  
en rød paprika  
en gul paprika  
en oransje paprika  
½ - 1 rødløk  
8 - 10 tørkede aprikoser  
et granateple  
   
Dressing:  
saften av en halv sitron  
½ dl olivenolje  
1ts spisskummen  

salt, pepper

 

Kok opp vannet. Ta kjelen av platen, og rør i couscousen. La den stå og trekke, og avkjøle.
Rens og del opp paprikaene og løken i jevnstore terninger. Del aprikosene i fire. Bland alt sammen, og lag dressingen.
Press sitronen. Pisk olivenoljen inn i sitronsaften i en tynn stråle. Smak til med salt og pepper. Fordel over salaten, og bland lett.

Hvert eple inneholder ikke mindre enn 617 små, røde frø. Den enkleste måten å få disse ut, er å dele den i to. Bank på utsiden av frukten, da vil frøene ramle ut etter hvert.  På denne måten får du ut frøene, men ikke hinnene i skilleveggene. Fordel halvparten av frøene i salaten, og fordel den siste halvparten på toppen, som dekor.


Granateple er en vakker frukt!

 

Håper det smaker!

 

Pernilla

Ingen kommentarer: